18.12.06

’σαι καλά.

(Δαλαμάγκας)
Ευχαριστούμε τον κ. Νομάρχη για τα καλά του λόγια. Τον ευχαριστούμε για την συνεργασία. Μαζί του φτάσαμε, κατά κάποιον τρόπο, στην κορυφή του Βορείου Όρους. Απομένουν μια συνέχεια της ενίσχυσης. Ήδη κάποιοι άλλοι φορείς διέθεσαν 4-5 εκατομμύρια χρημάτων και έργου. Θα διαθέσει έργο και η Νομαρχία, όχι να φτάσουμε τόσο στην κορυφή, όσο 500 μ. πριν όπου υπάρχει ένα φυσικό Αρκαδικό Θέατρο. Εμείς οργανώνομε, φυσικά με όλους τους άλλους φορείς, τα επόμενα «ΑΡΚΑΔΙΚΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ».Με επίκεντρο το Βόρειο Όρος και το Αρχαιολογικό Πάρκο Τεγέας. Όπου και εδώ γίνονται εργασίες, χάρις στη συνεργασία του Τεγεατικού Συνδέσμου. Συνεχίζεται η αποκάλυψη του Αρχαίου Θεάτρου, του αναλήμματος, και η διαμόρφωση κάποιων δρόμων. Και πρέπει να πούμε ότι έχουμε μια αγαστή συνεργασία στο σημείο αυτό. Ιδέες και προτάσεις έχουμε εμείς. Χρειαζόμαστε τη συνδρομή κάποιες φορές, σ’ ένα μέρος όπου χρειάζεται η συλλογική συνεργασία.
Το πρώτο παιδί του Καποδίστρια είναι ο Δήμαρχος Τεγέας. Θα χαιρετήσει λοιπόν για πρώτη φορά τα «ΤΕΓΕΑΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» σαν οικοδεσπότης αυτού του χώρου. Δεν ήταν συνδιοργανωτής. Γιατί αυτή τη στιγμή ξέρουμε ότι πρέπει να είναι οργανωτής του Δήμου, με όλα τα προβλήματα που έχει κανείς στα πρώτα του βήματα. Τον συγχαίρομε για την εκλογή του και χαιρόμαστε και πάλι για την παρουσία του εδώ. Ο κ. Δήμαρχος.

( Ο Δήμαρχος Τεγέας)
Αιδεσιμότατοι,
Κύριοι Βουλευτές και Πολιτευτές του Νομού Αρκαδίας,
Κύριε Πρόεδρε του Τεγεατικού Συνδέσμου,
Κύριε Νομάρχα, Κύριε Διοικητά.
Κυρίες και Κύριοι.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Προεδρείο του Συνδέσμου των Επιστημόνων Τεγέας για την τιμή που μου κάνει να με προσκαλέσει σήμερα στη σεπτή αυτή τελετή. Τους συγχαίρω για το έργο που επιτελούν και τους υπόσχομαι ότι η βοήθεια του Δήμου θα είναι απεριόριστη.
Όσο για το Δήμο δε θα σας πω πολλά, γιατί ο Δήμος έχει ηλικία μόνον ενός μηνός. Και τα νήπια δε μιλούν. Αλλά χρειάζονται τη βοήθεια, τη φροντίδα, την κατανόηση των ενηλίκων για να ανδρωθούν. Ευχαριστώ.

(Δαλαμάγκας)
Θα χαρούμε το πρώτο μνημείο στη Δημαρχία του να είναι αυτή η θυσία των Τεγεατών στις Πλαταιές. Δεμένο με το πνεύμα της θυσίας των Αρκάδων, όπως το τόνιζαν στο Αρκαδικό Ιδεώδες οι αρχαίοι. «Αυτόκλητοι θάνατον ελόντες», μόνοι τους πήγαν να θυσιαστούν. Και για τους πολιτικούς πολλές φορές η πολιτική είναι θυσία.
Μετά τον οικοδεσπότη του Δήμου, του Μητροπολιτικού Δήμου, υπάρχει ο συνδιοργανωτής και οικοδεσπότης αυτού του χώρου, ο Τεγεατικός Σύνδεσμος. Σαν εκπρόσωπος των 1500 μελών, όχι μόνο του Διοικητικού Συμβουλίου, ο παριστάμενος Πρόεδρος κ. Αγγελάκος έχει σειρά να μας χαιρετήσει.
(Αγγελάκος)
Αιδεσιμότατοι,
Κύριοι Βουλευτές,
Κύριε Νομάρχα,
Κύριοι Δήμαρχοι,
Κύριε Υποδιοικητά της 91ης ΣΔΙ,
Κύριοι Νομαρχιακοί και Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Αγαπητοί Συμπατριώτες.
Με πολλή χαρά ο Τεγεατικός Σύνδεσμος δέχτηκε την πρόσκληση του Συνδέσμου Επιστημόνων Τεγέας να είναι συνοργανωτής στη σημερινή ωραία εκδήλωση. Το περασμένο Σάββατο ο Τεγεατικός Σύνδεσμος στην έδρα του τίμησε τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ και τίμησε τους Νέους Τεγεάτες Επιστήμονες. Σήμερα γιορτάζοντας τα ΤΕΓΕΑΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ δε θα ήθελα να πω τίποτα παραπάνω από τη διακήρυξη του Τεγεατικού Συνδέσμου που ακούσατε προ ολίγου. Συνεχιστές αυτών των μεγάλων ιδρυτών του Τεγεατικού Συνδέσμου καταβάλλομε κάθε προσπάθεια το έργο τους να το συνεχίσουμε με μια πορεία πάντοτε ανοδική. Απλώς η Διοίκηση του Τεγεατικού Συνδέσμου, η σημερινή, δίνει μια υπόσχεση στους εδώ Τεγεάτες, ότι πάντα βρίσκεται στο πλευρό όλων των φορέων εκείνων που σκοπό έχουν την πρόοδο και την άνοδο της γενέτειράς μας. Το σύνθημά μας:
Αγάπη στη Γενέτειρα, προσφορά στον Τεγεάτη υπάρχει και θα υπάρχει. Με αυτή την υπόσχεση χαιρετίζω εκ μέρους της Διοικήσεως και το Σύνδεσμο Επιστημόνων Τεγέας και όλες τις Αρχές που μας τιμούν σήμερα και ιδιαίτερα όλους τους Τεγεάτες. Ευχαριστώ.

(Δαλαμάγκας)
Τα ΤΕΓΕΑΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ είναι εκδήλωση του ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΕΓΕΑΤΩΝ, των τεσσάρων Δήμων και των τεσσάρων Δημάρχων. Για τον κ. Γιόκαρη δεν θα έπρεπε να λέμε τώρα Δήμαρχος Τεγέας, αλλά Δήμαρχος Αφειδάντων, Γαρεατών και Μανθυρέων.
Ο Δήμος όμως Κορυθίου δε δημιουργεί πρόβλημα. Είναι μονοδιάστατος, απλώς Κορυθίου. Και ο Δήμαρχος είναι παρών, απλός και επαρκής, επαρκέστατος. Ο κ. Δήμαρχος Κορυθίου, ως Τεγεάτης και αυτός, οικοδεσπότης στον Πολιτισμικό Δήμο Τεγεατών, έχει υποχρέωση να μας χαιρετήσει. Ο κ. Δήμαρχος.

( Ο Δήμαρχος Κορυθίου)
Θέλω να εκφράσω τα θερμά συγχαρητήρια στο Σύνδεσμο Επιστημόνων Τεγέας για το σπουδαίο έργο που επιτελεί. Και πραγματικά επιτελεί ένα σπουδαίο έργο για την πνευματική, πολιτιστική και κοινωνική αναβάθμιση της Τεγέας και ευρύτερα της Αρκαδίας. Και αξίζουν συγχαρητήρια. Θα μείνω όμως σε δύο σημεία από αυτά που έλαβαν χώραν μέχρι αυτή τη στιγμή. Η αναφορά του Προέδρου του Συνδέσμου Επιστημόνων Τεγέας στους ιδρυτές του Τεγεατικού Συνδέσμου αποτελεί κατά τη γνώμη μου ένα μνημόσυνο. Είναι μεγάλη αυτή η στιγμή για τους ιδρυτές του Τεγεατικού Συνδέσμου. Τους θυμόμαστε, τους θυμάστε εσείς οι Τεγεάτες. Και έτσι πρέπει. Για να δώσουμε την ευκαιρία και στους νεότερους να ακολουθήσουν τα βήματά τους. Αλλά και σε ένα άλλο σημείο ακόμη.
Άκουσα με προσοχή τον Αντιπρόεδρο του Συλλόγου, του Συνδέσμου Επιστημόνων, ότι κάνουν μία προσπάθεια να βοηθήσουν τους επιστημονικούς φορείς, τους πολιτιστικούς συλλόγους. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια, διότι αυτοί οι πολιτιστικοί σύλλογοι θα βοηθήσουν, όπως και ο Σύνδεσμος Επιστημόνων με την σημερινή του εκδήλωση στη διατήρηση, στη διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και ιδιαίτερα σήμερα, αγαπητοί φίλοι, που η χώρα μας έχει ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θέλει ιδιαίτερη προσοχή η πολιτιστική μας κληρονομιά. Να μην αλλοιωθούμε.
Θερμά συγχαρητήρια, κύριε Πρόεδρε. Το έργο που κάνετε είναι αξιόλογο και εύχομαι δύναμη και κουράγιο στην προσπάθειά σας. Ευχαριστώ πολύ.

(Δαλαμάγκας)
Κύριε Δήμαρχε, ένα μνημείο για το Δημαρχείο σας. Για να σας θυμίζει τις ρίζες.
Επαινέσαμε πολύ τους πολιτικούς. Παρακαλώ τον κ. Σπυρόπουλο, Ροβέρτο, να έρθει στο βήμα. Να μας δηλώσει την παρουσία του.

( Ροβέρτος Σπυρόπουλος)
Αιδεσιμότατοι,
Κυρίες και κύριοι,
Κύριε Πρόεδρε.
Με ιδιαίτερη χαρά αλλά και με ιδιαίτερη ευθύνη παρευρισκόμαστε και εγώ και οι συνάδελφοί μου σ’ αυτές τις εκδηλώσεις. Και δεν το κάνουμε τυπικά. Υπάρχει ουσιαστική ευθύνη δική μας, γιατί συμβολίζουμε μέσα από την παρουσία μας το σεβασμό στους θεσμούς. Και μάλιστα, για να ακριβολογώ, το σεβασμό στο σημαντικό έργο των θεσμών. Είναι η δεύτερη φορά που έρχομαι σε γνωστική επαφή με την ιδρυτική διακήρυξη του Τεγεατικού Συνδέσμου. Πιστεύω ότι είναι ένα κείμενο προφητικό. Δεν είναι ένα κείμενο απλά εμπνευσμένο, αλλά είναι ένα κείμενο προφητικό. Προφητικό, γιατί ίσως στα 1883 πρόβλεψαν κάποιοι φωτισμένοι άνθρωποι ότι ο Ελληνισμός και η Πατρίδα κάποια στιγμή θα πρέπει μέσα από τους ενεργούς πολίτες να αυτοδιαχειριστούν οι ίδιοι οι πολίτες την ευθύνη της ιστορικής συνέχειας του Έθνους και του Γένους μαζί με την Πολιτεία, την εκάστοτε Πολιτεία.
Και το λέω προφητικό, γιατί σήμερα, καθώς ο κόσμος γίνεται πιο μεγάλος, πιο ευρύς, πιο ελεύθερος, πιο δημοκρατικός. Όμως γίνεται ένας κόσμος που τα γεωγραφικά σύνορα δεν είναι οικονομικά σύνορα. Χωρίς αμφιβολία τα μέσα επικοινωνίας και οι ταχύτητες διάδοσης κάθε μίας πληροφορίας και κάθε ενός πολιτιστικού στοιχείου, δεν απειλούν, αλλά αναμφίβολα επηρεάζουν όλους μας και μάλιστα σε ταχύτητες και σε ρυθμούς που ούτε καν μπορούσαμε να προβλέψουμε. Συγκριτικό μας στοιχείο σαν Έθνος και σαν λαός σ’ αυτόν τον παγκόσμιο ανταγωνισμό των προκλήσεων της πληροφορίας έχομε. Έχομε ένα πλεονέκτημα, γιατί είμαστε ένας λαός που έχει πίσω του αρκετές χιλιάδες χρόνια ιστορία. Ίσως πάνω από δέκα. Ίσως έχομε αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα. Η σημαντική μας ευθύνη, φορείς, πολιτιστικοί φορείς, σύνδεσμοι, να κάνουν σοβαρή δουλειά (και επισημαίνω βέβαια την αναγκαιότητα της σοβαρής δουλειάς), προκειμένου να επικαιροποιούν πάντα και να φέρνουν στην επιφάνεια τα ιστορικά νήματα και να θυμίζουν στις νεώτερες γενιές το σημείο έναρξης, νομίζω είναι η μεγαλύτερη προσφορά που μπορεί να κατοχυρώσει και να εμπεδώσει μια φωτισμένη παρουσία του Έθνους των Ελλήνων σ’ ένα κόσμο που θα είναι πολυπολυτισμικός, θα είναι πολύ ελεύθερος με μεγάλες προκλήσεις αλλά και με αρκετές απειλές. Με αυτή την έννοια και συγχαίρω τους Συνδέσμους και βέβαια ενδεχομένως οι Σύνδεσμοι θα πρέπει να ανακαλύψουν τον νέο τους ρόλο και τη νέα τους αποστολή κάτω από τις νέες εξελίξεις που υπάρχουνε μπροστά μας. Υπ’ αυτήν την έννοια πιστεύω ότι υπάρχει μπροστά μου, μπροστά μας, και πεδίο συνεργασίας και πεδίο ευθύνης και, πιστεύω ιδιαίτερα για τους Συνδέσμους, νέες προκλήσεις και νέες προτεραιότητες δράσης. Σας συγχαίρω.

(Δαλαμάγκας)
Σας προσφέρουμε το «ΤΕΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΗΣ» κ. Σπυρόπουλε, για να θυμάστε τα «ΤΕΓΕΑΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ 1999». Και εμείς σήμερα αποτυπώνουμε την πολλαπλή παρουσία και συμβολή σας.
Πάμε με τη σειρά. Ο κ. Τατούλης, παλιός φίλος και συνεργάτης. Ο κ. Τατούλης έχει ένα ιδιαίτερο προνόμιο. Είναι ο μόνος βουλευτής για τον οποίο έχω γράψει έναν έμμεσο επαινετικό λόγο. Εκτός βέβαια του Προέδρου της Δημοκρατίας (τότε ΔΗΑΝΑ), που έγραψα με «εντολή» του μαθητή μου, εκδότη των ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΝΕΩΝ, κ. Καρύδη.
Έγραφα ένα κείμενο για γλωσσική άσκηση-έρευνα. Εκεί είχα υποδηλώσει το «Ψηφίστε Τατούλη», αλλά δε φαινόταν. Έπαιζα με τα απίθανα. Έλεγα,«6ος υποθετικός». Έγραφα: Εν τάξει, ήταν οι υποθετικοί λόγοι τέσσερις, ήρθε το ΠΑΣΟΚ τους κάνει πέντε. Αλλά υπάρχουν κάποια πράγματα που είναι εντελώς απίθανα. Γι’ αυτά, λέμε, τα εντελώς απίθανα πράγματα χρειαζόμαστε έναν «έκτο υποθετικό». Λέγαμε: Φανταστείτε, να ξυπνήσετε το πρωί και να τρέχουν συνέχεια οι βρύσες το νερό στην Τρίπολη (τότε με τη λειψυδρία είχαν κλείσει οι βρύσες). Η κορύφωση του κειμένου, όμως, ήταν σ’ αυτό: Φανταστείτε, λέω, να κατεβεί ο Κολοκοτρώνης από το άλογό του με το σπαθί και να κυνηγάει το Δημοτικό Συμβούλιο της Τρίπολης για αυτό,.. εκείνο.. Και μετά να θέλει να ξανανέβει στο άλογο. Για ν’ ανέβει στο άλογο χρειάζεται ένας μανδρότοιχος, πεζούλα. Με το σημείωμα ζητούσα την περιβαλλοντική αποκατάσταση της Πλατείας Άρεως. Κάποιες επεμβάσεις είχαμε κάνει και εμείς σιωπηρά. Έγινε κάτι, αλλά όχι αυτό που θα θέλαμε εμείς.
Στα ενδιάμεσα μπαίνει ο κ. Τατούλης. Για τον κ. Τατούλη είπα: Να ξυπνήσουμε αύριο και να έχουμε τον Τατούλη Βουλευτή και το Μητσοτάκη Πρωθυπουργό. Που σημαίνει. Έλεγες: Για να βγει ο Μητσοτάκης πρέπει να ψηφίσετε Τατούλη.

(Π. Τατούλης)
Κύριε Πρόεδρε του Συνδέσμου Επιστημόνων Τεγέας.
Κυρίες και κύριοι.
Νομίζω ότι σε μια περίοδο, όπου πλέον είναι εμφανή τα στοιχεία της αλλαγής σε παγκόσμιο επίπεδο,
όπου οι κοινωνιολογικές εξελίξεις των κοινωνιών θέτουν καινούργιους όρους, καινούργιες προϋποθέσεις,
όπου οι πολιτικοί καλούνται να αναβαθμίσουν το ρόλο τους,
όπου τα πολιτικά κόμματα που λειτουργούν σε εθνικό επίπεδο θα πρέπει να δουν ότι και ο όγκος της πολικής ύλης με τον οποίον ησχολούντο μέχρι τώρα έχει μειωθεί κατά πολύ, μιας και ο μεγαλύτερος όγκος έχει μεταφερθεί στο Ευρωκοινοβούλιο, όπου θα πρέπει να κληθούν ότι είναι καθήκον τους να αναπτύξουν μια διαφορετική ποιότητα στην εναπομείνασα πολική ύλη με την οποία θα ασχοληθούν.
Σε μια περίοδο λοιπόν όπου και οι επιστήμονες αλλά και η πρωτυλιακή οργάνωση των κοινωνιών, είτε με τη μορφή της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης είτε με τη μορφή της Δευτεροβάθμιας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, θα πρέπει να αντιληφθούν ότι ο ρόλος τους έχει εντελώς αλλάξει. Σε μια περίοδο λοιπόν όπου ο Ελληνισμός και η πεμπτουσία του Ελληνισμού με την οικουμενικότητα ως πρόταση ζωής για τις παγκόσμιες κοινωνίες, για την παγκόσμια κοινωνία, τείνει τουλάχιστον σε επίπεδο ιδεολογικό να γίνει κυρίαρχη ιδεολογία. Νομίζω ότι η προσπάθεια του Συνδέσμου των Επιστημόνων της Τεγέας προσπαθεί να ταράξει τα λιμνάζοντα νερά, να βάλει καινούργιους στόχους και να δημιουργήσει την αντίληψη ότι σήμερα οι πολίτες ως άτομα είναι υπεύθυνα απέναντι στην ανάπτυξη του ενός δικαιώματος, της μιας υποχρέωσης. Η ανάδειξη λοιπόν υπεύθυνων κοινωνιών, υπεύθυνων τοπικών κοινωνιών, είναι μια εντελώς διαφορετική αντίληψη σήμερα όπου κυρίως έχει να κάνει με την διαφορετική πολιτισμική αναζήτηση. Γιατί σαφώς και σήμερα, σε μια περίοδο όπου τα δύο κυρίαρχα ιδεολογικά ρεύματα, ο καπιταλισμός και ο σοσιαλισμός, έχουν πλέον οριστικά αναστρέψει την επίδρασή τους στις ανθρώπινες κοινωνίες, όπου η ανοιχτή κοινωνία, η φιλελεύθερη ανοιχτή κοινωνία με την έννοια της παγκοσμιοποίησης αλλά και με την αποδοχή της πράγματι σπουδαίας παρατήρησης που έκανε προηγούμενα ο κ Σπυρόπουλος, της ανάδειξης πλέον ενός ευρυτάτου πολυπολυτισμικού επιπέδου δράσεως και λειτουργίας. Όλες αυτές οι απαραίτητες προϋποθέσεις δημιουργούν πλέον μία αντίληψη που θέτουν σε όλους μας, μπροστά στα καινούργια πράγματα, στις καινούργιες εξελίξεις: Να καταλάβουμε ότι ο Πολιτισμός δεν είναι μία ανάγκη που έχει να κάνει με προηγούμενες υστερήσεις ή με προηγούμενες αναφορές, αλλά είναι θέμα ζωής.
Γι’ αυτό απαντώντας ευθέως στον κ. Πρόεδρο για το ποιο είναι σήμερα το «ΤΕΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΗΣ», παραφράζοντας λίγο την Ισοκρατική αντίληψη, είναι η ικανότητα όλων των πολιτών να μετέχουν της Αρκαδικής Παιδείας.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

(Δαλαμάγκας)
Ευχαριστούμε τον κ. Τατούλη για το λόγο του και τη διπλή του έτσι παρουσία, την παρουσία ακροατή και ομιλητή. Και παρακαλούμε τον κ. Κωστόπουλο να μας δώσει το δικό του λόγο.

(Δ. Κωστόπουλος)
Κύριε Πρόεδρε.
Μη δίνεις ποτέ το λόγο στους πολιτικούς και στους δικηγόρους, γιατί σου τρώνε την ώρα.
Αιδεσιμότατοι,
Φίλες και φίλοι.
Λέγεται ότι τα επόμενα δέκα χρόνια, όσες γνώσεις θα αποκτήσει η ανθρωπότητα δεν τις είχε αποκτήσει μέχρι σήμερα. Συνεπώς οι νέοι κυρίως άνθρωποι ετοιμαστείτε για αγώνα ταχύτητος και αντοχής. Όμως, οτιδήποτε και να δώσει η γνώση, η καινούργια γνώση, οτιδήποτε και αν έλθει στην καταναλωτική μας κοινωνία, οποιαδήποτε ζωή και αν ζήσουν οι νεότεροι, οι αξίες και οι αρχές του παρελθόντος, ο πολιτισμός μας, η ιστορία μας πρέπει να αποτελούν το βάθρο από το οποίο θα ξεκινήσουν οτιδήποτε άλλο.
Πρέπει να συγχαρώ το Σύνδεσμό σας για το έργο που επιτελεί. Εύχομαι, και πιστεύω, να έχετε το κουράγιο να το συνεχίσετε και με μεγαλύτερη ένταση. Γιατί το έχει ανάγκη ο τόπος μας και κυρίως οι νέοι άνθρωποι. Να’ στε πάντα καλά.

(Δαλαμάγκας)
Τα ΤΕΓΕΑΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ λειτουργούν στο στυλ του μαθήματος μιας τάξης του σχολείου. Παρουσίαση, Επεξεργασία, Έκφραση. Υπάρχει βέβαια στη διδασκαλία και το τελευταίο στάδιο της αξιολόγησης. Όπου αυτοαξιολογείται και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός. Δηλαδή, πέτυχε η διδασκαλία; Αν δεν πέτυχε, να ξαναρχίσει πάλι από την αρχή. Για μας η αξιολόγηση θα γίνει στο τέλος του χρόνου, στην τελευταία εκδήλωση. Που σημαίνει και τα επόμενα ΤΕΓΕΑΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. Πάντως τελευταία εκδήλωση του έτους θα είναι τα ΑΡΚΑΔΙΚΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Γίνονται το Σεπτέμβριο, ένα Σαββατοκύριακο πριν από την άλωση της Τριπόλεως. Τα αρχίσαμε πέρσι, και φέτος θα βελτιωθούν σταδιακά.
Η πρώτη πρόταση που θα δίναμε στους Δημάρχους Αρκαδίας, στους νεοσύστατους «ΔΗΜΟΥΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ», και στο Νομάρχη,
(Ο Νομάρχης θα είναι το σύνολο των προτάσεων των Δημάρχων Αρκαδίας) είναι η Πολιτισμική οριοθέτηση των Δήμων τους με πληροφοριακές πινακίδες μνημειακού χαρακτήρα. Όχι μόνο απλές πινακίδες.

Θα μπορούσε, σε επίπεδο Νομαρχίας δίπλα στις πινακίδες, που ήδη γράφουν
«ΟΡΙΑ ΝΟΜΟΥ ΑΡΚΑΔΙΑΣ», να τοποθετηθεί ένας «Αρκαδικός οβελίσκος». Τέτοιους οβελίσκους μικρού μεγέθους έχουμε πολλούς στο Μουσείο Τεγέας.
Χρειάζεται απλά μια μαρμάρινη ( ή και πέτρινη) βάση-βαθμίδα και επ’ αυτής ένας μαρμάρινος οβελίσκος. Η ιερότητα του χώρου μπορεί να τονιστεί με τη γραφή μιας επιγραφής κατά τα πρότυπα ενός αρχαίου τεμένους. «ΗΟΡΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ». Το «Η» είναι η κλασική αρχαία γραφή της δασείας στη λέξη Όρος = Όριο, σύνορο.
Ακόμα και η επιγραφή, πάνω σε μαρμάρινη στήλη, «ΑΡΚΑΔΙΗΝ Μ’ ΑΙΤΕΙΣ. ΜΕΓΑ Μ’ ΑΙΤΕΙΣ», έχει μνημειακό χαρακτήρα και σχετίζεται με την ιστορία και το χαρακτήρα Τεγέας-Αρκαδίας. Η θέση της είναι κάπου στο δρόμο από ή προς Σπάρτη. Κάποτε είχαμε δρομολογήσει την τοποθέτησή της σε κάποιο χαρακτηριστικό σημείο κοντά στο παλιό γεφύρι της Μανθυρέας. Μετά τη δημιουργία του Δήμου Τεγέας αναζητούμε χώρο νοτιότερα, πέραν της Μανθυρέας. Μέχρι και τα όρια Αρκαδίας-Λακωνίας.
Μνημειακή οριοθέτηση απαιτείται κατά προτεραιότητα στην «Κεντρική Πύλη» του Νομού Αρκαδίας. Πέραν του «ΑΡΚΑΔΙΗΝ Μ’ΑΙΤΕΙΣ...» ή του
«ΑΡΚΑΔΙΑ ΧΑΙΡΕ». Μνημείο «Πυλωρό», κατά την είσοδο, και μνημείο «θέας» μετά την έξοδο από τη Σήραγγα Αρτεμισίου προς Αρκαδία, όπου και ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Ταξιδιωτών. Και αυτά στο πνεύμα της εισήγησης του Συνδέσμου μας (Α΄ Αναπτυξιακό Συνέδριο Αρκαδίας, 17-18 Ιανουαρίου 1889), όπου μιλήσαμε και φέραμε για πρώτη φορά τον όρο «Ιστορική Περιβαλλοντική Συνείδηση».
Μια πινακίδα, «La Mètropole de Rome è 1»,Δηλαδή: Η Μητρόπολη της Ρώμης, στη η διασταύρωση προς ΠΑΛΛΑΝΤΙΟ, είναι μια γνήσια έκφραση ιστορικής περιβαλλοντικής συνείδησης.
Ακόμα και το «TEGEA INTERCHANGE»,δηλ. ΕΞΟΔΟΣ ΤΕΓΕΑΣ, επί του ανισόπεδου κόμβου του Νέου Αυτοκινητοδρόμου στην έξοδο επί του Εθνικού δρόμου Τριπόλεως-Σπάρτης, φανερώνει μια άλλη αντίληψη και σπουδαιότητα σχετικά με την ταυτότητα των Νέων Δήμων.
Αναφέραμε ήδη στην αρχή της ομιλίας μας τη φυσική-πολιτισμική οριοθέτηση (και η φύση είναι πολιτισμός, για την Αρκαδία) της Ευρύτερης Τεγέας, που προωθεί ο Σύνδεσμός μας, περιμετρικά με τις τρεις βουνοκορφές που έχουν σαν κέντρο τους την Ακρόπολη της Τεγέας (Λόφος Κλαρίου Διός- Αγίου Σώστη). Αυτή είναι και η εικόνα της περίφημης από την αρχαιότητα «Αρκαδικής Ορχήστρας». Και στην οποία είχαμε αναφερθεί πέρσι. Είναι ο χορός των βουνών γύρω από το αρχαίο «Τεγεατικό Πεδίο».
Η Αρκαδία όμως δεν είναι μόνο τύπος επί χάρτου, δεν είναι μόνο τόπος και χώρος. Είναι κυρίως τρόπος ζωής, που τονίζει και χαρακτηρίζει αυτό το χώρο. Έτσι με συγκεκριμένες δραστηριότητες δίνουμε την ταυτότητα, το χαρακτήρα της Τεγέας και της Αρκαδίας. Ο Αρκαδικός Εσπερινός που γίνεται στην Ακρόπολη της Τεγέας παραμονή Ζωοδόχου Πηγής θα εξελιχτεί σταδιακά σε εορτές των Αρκάδων Ποιμένων και του Πανός. Οι Αρκάδες ποιμένες επέστρεφαν την άνοιξη από τα χειμαδιά τους και έκαναν αισθητή την παρουσία τους στα βουνά της Αρκαδίας, ανάβοντας φωτιές. Ο Πάνας, ως θεός των ποιμένων σχετιζόταν με τη φωτιά, που διώχνει τα αγρίμια και προστατεύει τα κοπάδια. Η λαμπαδηφορία μάλιστα ήταν σύνηθες τελετουργικό των εορτών του Αρκαδικού θεού Πάνα. Με επίκεντρο των εορτών, καθώς είχαμε παλιότερα συζητήσει με τον Κοινοτάρχη Ριζών κ. Γ. Γκάνιο, το βουνό Προφήτης Ηλίας των Ριζών. Εκεί υπάρχουν εύκολα προσιτά δύο χαρακτηριστικά του Αρκαδισμού: Βουνό και Δάσος. Επισκοπή και αυτή των Ριζών. «Όρος Επίσκοπον», καθώς από την αρχαιότητα υπήρχαν και υπάρχουν δύο Σκοπές (φυλάκια) νότια της κορυφής και βόρεια ( κορυφή Αγίας Παρασκευής Μαγούλας). Αυτές μας θυμίζουν και τις αρχαίες φρυκτωρίες ( είδος οπτικής τηλεφωνίας). Γιορτές του «Πάνα και των Αρκάδων Ποιμένων». Ελπίζουμε σε μια καλή αρχή φέτος και καλύτερη εξέλιξη για το μέλλον.
Στο «Πάρκο των Επιστημόνων», Αγία Τριάδα επί της οδού Σπάρτης, προγραμματίζουμε να εγκαινιάσουμε το «Χορό των Θερμοπυλών», τη ροτόντα με τα κυπαρίσσια. Είναι οι ήρωες των Θερμοπυλών που επιστρέφουν για να χορέψουν (κατά το γνωστό επίγραμμα) με τη μορφή των κυπαρισσιών. Ίσως παραμονή του Αγίου Πνεύματος, 30 Ιουνίου.
Για την «ΤΕΓΕΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΚΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ» είχαμε ζητήσει την ενοποίηση των Αρχαιολογικών, το τρίγωνο: ΑΛΕΑ- ΣΤΑΔΙΟ (Προβαντινός-Λόφος Ανεμομύλων)-ΕΠΙΣΚΟΠΗ. Μια απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου για μια δαπάνη 300 εκατομμυρίων δε μπόρεσε να υλοποιηθεί. Όμως μερικότερα έργα, όπως η διαμόρφωση της «Παρκοπλατείας Προβαντινού» και του «Λόφου Ανεμομύλων», (όπου έχουμε συνεργασία και καλή διάθεση από τον ιδιοκτήτη κ. Αχιλλέα Σβώλο), συγκαταλέγονται στους λεγόμενους άμεσα εφικτούς στόχους. Ώστε αυτό το τρίγωνο να μην είναι μια θεωρητική ένωση, αλλά να έχει σημαντικά σημεία. Εμείς τα είχαμε εντάξει (μελέτη Φωτεινής Ντελοπούλου) μέσω Αναπτυξιακού Συνδέσμου Τεγέας, στα προγράμματα Leader II, η Πολιτεία όμως έκανε άλλες επιλογές. Δεν είναι ότι δε μας πάει και πολύ καλά ο Περιφερειάρχης, αλλά η πολιτική στήριξη (εδώ χρειάζεται ο Δήμος) καθώς και η προΰπαρξη ολοκληρωμένων μελετών φαίνονται σχεδόν καθοριστικά.
Για να τονίσουμε τη σημασία αυτού του χώρου, πρέπει στις 17 Ιουλίου, παραμονή της μνήμης των Αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου(451μ.Χ.), να συναντηθούμε στο ιστορικό Εκκλησάκι του Αγίου Ιωάννη του Προβαντινού (=Προδρόμου), όπου και ο Τάφος - Μνημείο του γνωστού και επωνύμου Επισκόπου Τεγέας Ωφελίμου. Εορτή μνήμης Ωφελίμου και Επισκόπων Τεγέας. Αγωνιζόμαστε και για την αναβίωση του τίτλου «Επισκόπου Τεγέας». (Εδώ ο κ. Νομάρχης υπενθυμίζει ότι την ημέρα αυτή γιορτάζει η Αγία Μαρίνα Ριζών). Σωστά. Αλλά στις 18, 19 Ιουλίου είναι μια άλλη μνήμη. Στο Μητροπολιτικό Ναό Ριζών να γιορτάσουμε την Κυριακή (18 Ιουλίου) τη «Μάχη της Τεγέας» (18-19 Ιουλίου 1825) εναντίον των στρατευμάτων του Ιμπραήμ, με δοξολογία, πανηγυρικό κ.λ.π.. Αυτό μπορεί να γίνει, παρά την ύπαρξη την προηγούμενη μέρα (17 Ιουλίου) της τοπικής εορτής. Είναι θέμα επιλογών και ισορροπιών, όπως ταιριάζει στους πολιτικούς και την πολιτική. Εγώ τονίζω συχνά το «Ζούμε στη δημοκρατία των διλημμάτων». Πάντως η πρόταση είναι κυρίως θέμα των απογόνων του Καπετάν Λάμπρου Ριζιώτη. Εμείς δημιουργούμε ή στηρίζουμε πρωτοβουλίες. Η υλοποίηση βαρύνει και άλλους.
Με την ευκαιρία να ευχαριστήσουμε και τους ανθρώπους που μας βοήθησαν στον Άγιο Σώστη. Είναι η Ομάδα του Αγίου Σώστη που πρέπει να την επαινέσουμε.
Στον «Μανθουρικό Πάρκο Τεγέας» θα συναντηθούμε παραμονή της Αγίας Άννας, για να δούμε και την εξέλιξη των προτάσεών μας. Δίπλα είναι και ο Ταμιευτήρας. Έχομε προτάσεις για τρία κτήματα, ώστε να μεγαλώσουμε το Άλσος εν όψει των έργων της Τάκας. Σχεδιάζουμε και «Μουσείο Τάκας», αλλά αυτό θα γίνει αφού προχωρήσουν τα έργα και σε συνεργασία με την ανάδοχο εταιρία. Εντός μηνός θα γίνει η οριστική ανάθεση. Και περιμένουμε. Να δούμε πώς θα πάει. Πιθανόν το Μουσείο να γίνει στην Αγία Άννα.
Ο «ΝΟΣΤΟΣ», το «Προσκύνημα στο Ναό του Οδυσσέα» (Βόρειος αυχένας Βορείου Όρους-Ρέμα Αγίας Παρασκευής) θεσμοθετήθηκε και επαναλαμβάνεται πια κάθε χρόνο. Παραμονή Μεταμορφώσεως, 5 Αυγούστου. Εσπερινός και ξεφάντωμα των ποιμένων. Γιορτάζουμε την επιστροφή ( το Νόστο) του Μεγάλου Αρκάδα της Περιπέτειας, του Οδυσσέα. Ακόμα και του Πάρου που χάρισε το όνομά του στο όμορφο νησί των Κυκλάδων και του Πάλλαντα που ίδρυσε την Κοσμοκράτειρα Ρώμη. Τη μνήμη και το νόστο των εκατομμυρίων Αρκάδων της διασποράς.
Όσο για το «ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΤΕΓΕΑΣ» και τα «ΑΛΕΑΙΑ», η δική μας πρόταση ήταν να γίνονται το Σάββατο- Κύριακο πριν από το 15Αύγουστο. Να προστεθεί και το αγώνισμα «Ο Δρόμος της Αταλάντης». Μεταφέρουμε στην Τεγέα τον Αρκαδικό Πολιτισμό και την Αρκαδική Παράδοση. Έτσι αποκτούν μια δικιά τους ταυτότητα και δεν πνίγονται στις δραστηριότητες του Πανηγυριού. Καλύτερη επιτυχία θα έχουν. Να το κοιτάξει ο Τεγεατικός. Εξ άλλου έτσι ελευθερώνεται και ο χώρος των 20 σχεδόν στρεμμάτων για το μέγιστο πολιτισμικό γεγονός της Τεγέας και της Αρκαδίας, που είναι το «Πανηγύρι της Τεγέας» μαζί με την παραδοσιακή «Έκθεση». Να λάβουμε υπόψη πως ο 15Αύγουστος είναι θέμα του Τεγεατικού. Πανηγύρι-Έκθεση κ.λ.π.
Αλλά, στις 17 Αυγούστου, θα γίνει το « Η΄ Παντεγεατικό Συνέδριο», με τον ευρύ τίτλο «ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΤΕΓΕΑ», που ξεκίνησε από το Σύνδεσμο Επιστημόνων Τεγέας με τη συνεργασία Αναπτυξιακού Συνδέσμου Τεγέας και Τεγεατικού Συνδέσμου. Και υπό την αιγίδα της Νομαρχίας, τότε. Σημειώνουμε την τυπική πια ένταξή του στα προγράμματα του 15Αύγουστου του Τεγεατικού Συνδέσμου αλλά και την ανάγκη συνεργασίας των τριών φορέων με ένα σημαντικότερο ρόλο για το νεοσύστατο Δήμο Τεγέας, αλλά και αναπτυξιακό θέμα με βάση την προβληματική και τα νέα δεδομένα μετά την ίδρυση του Δήμου Τεγέας.
Επισημαίνουμε και πάλι τα «ΑΡΚΑΔΙΚΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ».Θα γιορτάσουμε την «Επιστροφή του Διονύσου». Παράσταση με δρώμενα από τις Βάκχες του Ευριπίδη και άλλα σχετικά. Προϋπόθεση η ολοκλήρωση των παρεμβάσεων στο «ΑΡΚΑΔΙΚΟ ΘΕΤΡΟ» του Βορείου Όρους, στο «Αρχαίο Θέατρο Τεγέας» και το Αρχαιολογικό Πάρκο. Ώστε να αποκτήσουν συνολικά λειτουργική μορφή τέτοια, που να εξυπηρετεί το δεδομένο προγραμματισμό.



Το έτος 2000, 10 Μαϊου γιορτάζουμε τα 300 χρόνια της «Παναγίας της Χρυσοπηγής» στην Ακρόπολη της Τεγέας .Ήταν πάντα τόπος λατρείας. Οι αρχαίοι βωμοί και η Εκκλησιά που χτίστηκε κατά την παράδοση από τους ίδιους μαστόρους που έχτισαν τις Βάρσες. 10 Μαϊου του 2000 μ. Χ συμπληρώνει 300 χρόνια από την ανακαίνιση. Ο Ναός προϋπήρχε και ανακαινίστηκε. Γι’ αυτό μιλάμε για τα «300 και 1000 χρόνια της Παναγίας της Χρυσοπηγής».
Ακόμα το έτος 2001 ή 2002 οργανώνεται το Α΄ Παγκόσμιο Συνέδριο με θέμα:
«Η Παναγία της Τεγέας. Τα 1000 χρόνια» σε συνεργασία με τις Ιερές Μητροπόλεις Μαντινείας και Κυνουρίας, και Γόρτυνος - Μεγαλοπόλεως, την Αρχαιολογική Υπηρεσία, τον Τεγεατικό Σύνδεσμο, το Δήμο Τεγέας και άλλους φορείς και προσωπικότητες, που θα αναζητήσουμε. Είναι ένα χρέος στην «Παναγία του Θεάτρου», που συμπλήρωσε ήδη τα 1000 χρόνια. Αλλά και στις τέσσερις Παλαιοχριστιανικές Βασιλικές που τεκμηριωμένα προηγήθηκαν. Αυτές είναι η «Παλαιοχριστιανική Βασιλική της Αλέας», η «Παλαιοχριστιανική Βασιλική του Προβαντινού», η «Παλαιοχριστιανική Βασιλική του Θύρσου», η «Παλαιοχριστιανική Βασιλική της Αγοράς» και η τελευταία (6-7ου αιώνος μ.Χ.), «Η Πεντάκλιτος», Παλαιοχριστιανική Βασιλική, της οποίας εφέτος ολοκληρώνεται η αποκάλυψη. Αυτή μπορεί να είναι και η Παναγία η «Επισκοπή». Είναι και αυτό ένα θέμα του Συνεδρίου και των ειδικών.
Ετοιμάζουμε το «ΠΑΡΚΟ ΑΛΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ», «The Green Temple». O Πράσινος Ναός. Για το 1999 ή 2000 μ.Χ.. Τα εγκαίνια της αναπαράστασης με γλαυκά κυπαρίσσια και τσιμισίρια του Ναού της Αλέας Αθηνάς. Μοναδική παγκόσμια πρωτοτυπία. Προϋπόθεση: Η Φωταγώγηση του χώρου (200 μέτρα ΔΕΗ σε κοινοτικό δρόμο) και σύνδεση-παροχή νερού. Στον ίδιο χώρο είναι και «Η Παναγία των Kυπαρισσιών». Αναπαράσταση με ορθόκλαδα κυπαρίσσια της Παναγίας της Τεγέας. Συνδυασμός με το Α΄ Παγκόσμιο Συνέδριο. Τότε το ύψος των κυπαρισσιών θα έχει φτάσει τα 3 με 4 μέτρα. Και φυσικά θα έχουν προηγηθεί κάποια πρόσθετα τεχνικά έργα.

6. ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΦΥΤΩΝ ΤΟΥ ΦΥΤΩΡΙΟΥ του Συνδέσμου Επιστημόνων σε φυτώριο του Τ.Σ.
7. Πεζοδρόμηση Αρχαιολογικού Πάρκου Τεγέας. Τα «ΤΟΞΟ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ». Με χορδή την Οδό Κυνουρίας δημιουργείται περιμετρικός δρόμος δυτικά του Αρχαιολογικού Πάρκου.
Χρηματοδοτήθηκε το κομμάτι: Νεκροταφείο Αχουρίων-Ψυγεία. Αλλά δεν έγινε τίποτα.
Από τη Διοίκηση Τσουκόπουλου ανοίχτηκε δρόμος μόνιμος 100 μέτρων, προσωρινός 200 μέτρων, προοπτική δρόμου 200 μέτρων με την αγορά του χτήματος Γιαννουλόπουλου 5 στρεμμάτων. Επαφίεται στο Δήμο να κάνει την ενοποίηση και ολοκλήρωση του έργου.
4. Χάραξη της Λεωφόρου Τεγέας, που θα συνδέει Οδό Σπάρτης με Επισκοπή.
Αλλά ας κόψουμε την πίτα των Τεγεατών και της Τεγέας. Ο Κλάριος Δίας χώρισε την Αρκαδία σε τρεις κλήρους. Εμείς τώρα πια, στα τέσσερα. Γιατί προστέθηκε και το τέταρτο κομμάτι, της Νότιας Παραλιακής Αρκαδίας. Μετά την περιπέτεια του Οδυσσέα και των συντρόφων του, οι Αρκάδες γνώρισαν και ερωτεύτηκαν τη θάλασσα. Μαζί με την περιπέτεια που τους έφερε σε όλο το γνωστό και άγνωστο κόσμο.

(κ. Παλυβού)
Θα ήταν παράλειψη να μην ευχαριστήσουμε τον πολιτευτή Αρκαδίας κ. Παναγιώτη Γιόκαρη, που μας τίμησε απόψε με την παρουσία του. Και την κυρία Παναγοπούλου Γεωργία, Νομαρχιακή Σύμβουλο.

( Δαλαμάγκας)
Παρακαλούμε τους εκπροσώπους της Εκκλησίας να συνεχίσουν την εκδήλωση με το τελετουργικό του κοψίματος της πίτας. Για τον τυχερό του νομίσματος της πίτας χορηγός ήταν και φέτος τα φροντιστήρια Γ. Κατσιγιάννη.
Το δώρο, ένα πολύτιμο βιβλίο, κέρδισε ο τυχερός της βραδιάς, ο παπα- Κυριάκος Δρακόπουλος. Η δεξίωση που ακολούθησε, με δαπάνες κυρίως του Τεγεατικού Συνδέσμου, κράτησε πάνω από μια ώρα και ήταν είναι μια σπάνια ευκαιρία «κοινωνικοποίησης» των Τεγεατών, αλλά και των φίλων της Τεγέας και της Αρκαδίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: